Gesloten tijden. Zo zit het!

Zaterdag, 23 februari 2019

Sportvissers hebben in het voorjaar te maken met twee landelijk gesloten periodes voor vissoorten (directe terugzet plicht) én voor bepaalde aassoorten.

De minister van Economische Zaken kan op basis van de Visserijwet gesloten tijden instellen voor vissoorten en bepaalde aassoorten. Een gesloten tijd is bedoeld om aangewezen vissoorten te beschermen en is geen verbod om op die vissoorten te vissen. Vang je in de gesloten tijd een vis van de betreffende vissoort dan moet die direct in hetzelfde water worden teruggezet. Een visrechthebbende, bijvoorbeeld een hengelsportfederatie, kan voor haar wateren (langere) gesloten tijden vaststellen voor bepaalde vissoorten of voor het gebruik van bepaalde aassoorten. In de schriftelijke toestemming (vergunning) is dit als voorwaarde opgenomen. Kijk voor dat je gaat vissen dus ook altijd naar de voorwaarden!!

Let op: met ingang van 1 januari 2018 geldt voor snoekbaars een lengteslot van 70 cm.

VISSOORTEN

Snoek
van 1 maart tot 25 mei (IJsselmeer: tot en met 30 juni).

Barbeel, kopvoorn en winde

van 1 april tot en met 31 mei.

Snoekbaars en baars
van 1 april tot 25 mei.

Beekforel
van 1 oktober tot en met 31 maart.

Elft, fint, kwabaal, meerval, serpeling, sneep, zeeforel, zalm, zeeprik en vlagzalm
gehele jaar.

Graskarper
moet altijd worden teruggezet omdat deze vissoort overtollige plantengroei in het water beteugelt.

AASSOORTEN

Van 1 april tot 26 mei mag je in binnenwateren niet vissen met kunstaas, slachtproducten, een stukje vis of een dode vis.
Meer informatie is te vinden op de website van Sportvisserij Nederland.