Viswater in beeld Stad Groningen eo

Donderdag, 22 april 2021

Kijk hier voor een aantal mooie en goede plekken aan de grote kanalen rondom de stad Groningen.

Het Aduarderdiep loopt vanaf Hoogkerk richting Aduarderzijl. Bij het dorpje Steentil zien we de kruising met het van Starkenborghkanaal. Het gedeelte richting Aduarderzijl is vrij smal en daardoor goed bevisbaar voor de vissers die graag met de vaste stok vissen. Vooral in het voorjaar zitten er veel grote brasems, maar het gehele jaar door worden hier goede vangsten geboekt. Parallel aan het Aduarderdiep tussen Steentil en Aduard ligt een autoweg. Waardoor de visstekken goed bereikbaar zijn.

Aan de Noord zijde van de stad Groningen, Achter de West Indische buurt, zijn er een aantal interessante plekken om aan het van Starkenborgh kanaal te vissen. Het gedeelte aan de west Indische kade is prima bevisbaar alsook aan de overzijde aan de Ulgersmaweg. Dit zijn prima plekken voor de vaste stok en feedervissers. Voor de roof en karpervissers is de Westerwijt Werdermaar een moeilijk toegankelijk, maar interessant gebied dat ook weer rechtsreeks in verbinding staat met het Van Starkenborgh kanaal. Vooral in de winter schuilt er veel vis onder de beschutting van de woonboten. Deze driesprong ligt enigszins verstopt,.. Je vind deze driesprong door vanaf de ringweg rondom Groningen de afslag N361 naar Winsum te nemen. Kort na de afslag vind je onder de brug over het van Starkenborgh kanaal een kleine afslag naar een geweldige visplek.

Een soortgelijke plek vinden we ook midden in de stad Groningen aan de Oosterhamrikkade. Ook deze zijtak van het van Starkenborghkanaal is niet overal goed toegankelijk maar zeker tijdens de winterdagen een bijzonder visrijk gebied. Het is even zoeken naar de gaatjes waar je kunt vissen, maar die zijn er zeker. Een aanrader voor de doorgewinterde vissers.

Aan de achterkant van de Oosterparkwijk krijgt het van Starkenborghkanaal een intiem karakter. De oude, versleten beschoeiing en overhangende bomen vormen voor de vissen een prima leefomgeving en wellicht is dit het meest visrijke gebied van het Van Starkenborgh kanaal. Het gedeelte met de oude beschoeiing is niet toegankelijk voor publiek maar vanaf de overzijde zijn deze topstekken bereikbaar vanaf de Flamingokade en Florakade. Het kanaal is hier vrij breed en er passeert regelmatig een boot, maar juist kort bij deze oude beschoeiing zijn goede vangsten mogelijk.